Subscribe

19 Disember 2009

Perhimpunan Alumni Minggu Penulis Remaja 1, 2009

Program MPR kali ini, Perhimpunan Alumni Minggu Penulis Remaja 1, 2009 berlangsung dalam suasana yang lebih santai dan releks berbanding acara-acara sebelum ini. Konsepnya yang berbentuk reunion, telah mengembalikan memori kenang-kenangan kami sepanjang seminggu mengikuti MPR pada tahun masing-masing.

Meskipun notis yang diberikan pihak Dewan Bahasa & Pustaka kepada Alumni MPR untuk mengadakan acara ini agak terlambat, iaitu kurang sebulan sebelum sebelum acara berlangsung, namun ia tidak menghalang kami untuk menjadikan acara ini sebuah kenyataan.

Tahniah perlu saya kalungkan kepada Pengarah Program, Ainunl Muaiyanah yang telah bersusah payah mengorbankan masa beliau untuk menguruskan acara ini, walaupun terhimpit dengan bebanan tugasan di pejabat. Juga tahniah kepada semua AJK yang telah bertungkus-lumus, sampaikan sanggup berkampung sehari sebelum acara di Puspanita untuk membuat persiapan-persiapan akhir.

Diakui, sebenarnya tarikh yang dipilih tidaklah begitu sesuai. Ramai sangat yang tidak dapat hadir. Ia agak merisaukan kami pada mulanya. Maklumlah, daripada 600++ mantan MPR, pihak DBP menjangkakan kehadiran 200++ orang, tetapi yang sahkan kehadiran hanyalah 40++ orang. Dengan musim kenduri orang kahwin sekarang ni, ramai yang terpaksa pulang awal.

Tapi, bak kata Encik Wahab daripada Bahagian Pengembangan Sastera Kebangsaan DBP, acara ini boleh dianggap sebagai pemula ataupun jumpstart kepada perhimpunan-perhimpunan yang lebih besar pada tahun depan. Beliau sempat mengatakan kepada kami bahawa mesyuarat untuk tahun depan akan diadakan pada Januari depan. Kalau begitu, saya mencadangkan bahawa tarikh yang molek untuk diadakan perhimpunan tersebut adalah pada tarikh pertengahan tahun.


Kami telah tiba di Dewan Seminar DBP pada pukul 7.30 pagi. Waktu itu teruslah kami melakukan tugas masing-masing untuk menyiapkan meja pendaftaran. Cuma apa yang agak menghairankan saya, sarapan yang sepatutnya dihidangkan pada pukul 8 pagi, masih belum tersedia sehinggalah pada pukul 8.45 pagi. Ia sedikit sebanyak telah menjejaskan kelancaran program. Mungkin berlaku salah faham tentang waktu permulaan majlis.

Pada majlis ini juga telah dilancarkan 5 buah buku hasil tangan mantan peserta Minggu Penulis Remaja iaitu :

  1. Lentera Mustika - Nisah Haron
  2. Menunggu Cinta Tuhan - Lily Haslina Nasir
  3. Janji Miftahul Raudhah - Sayidah Mu'izzah Kamarul Syukri
  4. Badrul Bambi - Raihani Mohd. Saaid
  5. Kafe Filosof Fikir - MPR 2006

Slot forum sangat menarik. Ini satu pembaharuan; kalau hendak dibandingkan dengan format acara MPR sebelum ini yang berbentuk pembentangan ilmiah. Abang Nomoiz T.Y telah berjaya menghidupkan majlis dengan tugasnya sebagai moderator yang kreatif. Begitu juga dengan panelnya - Lily Haslina Nasir, Raihani Mohd Saaid, dan Khairul Nizam Abdul Raub. Saya ada mencatatkan ringkasan isi penting forum tersebut. InsyaAllah, akan saya turunkan semula di Blog Rasmi MPR.

Slot Memori MPR juga sangat menarik, apabila setiap mantan telah menceritakan mengenai pengalaman MPR masing-masing. Seronok juga mengimbas kenangan ini. MPR 2005 telah diwakili oleh Kak Nasriah Abdul Salam.

Juga turut diselitkan di penghujung acara, adalah sesi mengenang Almarhum Othman Puteh. Saya tidak berkesempatan berguru dengan Almarhum, tetapi dapat merasakan betapa Almarhum begitu berjasa sekali bukan sahaja kepada MPR, tetapi kepada hampir kesemua penulis muda pada dekat 90-an.

Antara mantan MPR yang sempat bergambar bersama.

0 komentar:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Tapak Iklan