Subscribe

28 November 2009

Nasyid Gala 2009

Acara : Nasyid Gala 2009
Tarikh : 18 September 2009
Tempat : Convest Stage, UIAM
Masa : 8.30 - 11.30 malam

Saya kira, saya bukanlah seorang peminat nasyid yang tegar. Tetapi, kadangkala suka juga menghanyutkan perasaan mendengar dendangan lagu-lagu nasyid yang begitu indah irama dan senikatanya. Kumpulan nasyid yang saya kagumi tentulah Raihan - yang telah merintis jalan ke arah pengkomersilan muzik nasyid di Malaysia. Lagi satu, saya mengagumi karya-karya Rabbani yang rancak dan bersemangat. (Al-Fatihah buat Ustaz Asri)

Meskipun begitu, saya terima juga undangan untuk menjadi pengacara majlis acara berkenaan. Nampaknya, makin panjang juga langkah saya dalam bidang pengacaraan majlis ini. Macam tak percaya. Kalau dahulu, rasa seperti malu-malu kucing sahaja kalau hendak bercakap depan orang ramai. Tiba-tiba, sekarang sudah mula mengutip pengalaman mengacara dalam beberapa majlis.

Asalnya, saya telah merancang untuk bergandingan dengan Apiz. Tapi saat-saat akhir ada sedikit perubahan pula. Mujur, saya sempat berhubung dengan Eja, yang sudi melapangkan masa menjadi teman pengacara saya. Maklumlah, kalau acara seperti konsert begini, kalau mengacara seorang - rasa tak best pula. Perlu ada gandingan supaya nampak lebih hidup. Lagipun, saya masih baru dalam bidang ini.

Nasyid Gala 2009 dianjurkan oleh Kelab Nasyid UIAM, dengan kerjasama Unit Kesenian & Kebudayaan sempena Convocation Fiesta IIUM 2009. Ia adalah sebuah acara berbentuk pertandingan di mana 10 buah kumpulan telah mengambil bahagian. Setiap kumpulan telah diberikan masa selama 7 minit untuk mempersembahkan alunan lagu Nasyid mereka.


Alhamdullillah, majlis telah berjalan lancar. Saya dan Eja pada awalnya agak kaku juga untuk mengacara disebabkan perubahan yang berlaku saat akhir, tapi akhirnya masing-masing dah mula teruja bila kemuncak majlis kian menjelang. Sampaikan kami berubah-ubah tempat mengacara. Sekejap di kanan, sekajap di kiri, sekejap di kalangan penonton. Ada juga sesi mencari mangsa untuk ditanya itu dan ini.


Undangan istimewa untuk Nasyid Gala kali ini adalah kumpulan Haqqani Ensemble yang telah mengadakan persembahan pembukaan dan selingan. Mereka memperjuangkan penggunaan selawat dalam muzik mereka. Sangat menarik. Semua orang terpegun tatkala menyaksikan mereka beraksi.

Pada akhir majlis, kumpulan Ummul Qura telah diumumkan sebagai juara - satu-satunya kumpulan yang diwakili oleh pelajar-pelajar antarabangsa. Mana tidaknya, mereka bernasyid dengan stail Arab lengkap dengan alunan qasidah yang sangat original. Tahniah diucapkan kepada mereka!

Terima kasih juga kepada Kelab Nasyid yang sudi memberi ruang kepada saya mengacarakan majlis mereka!

0 komentar:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Tapak Iklan