Subscribe

29 Oktober 2009

Gamelan Jawa

Di UIA, kami diwajibkan untuk mengambil subjek ko-kurikulum sepanjang tiga tahun pertama pengajian kami. Ada beberapa struktur subjek yang boleh dipilih sepanjang tempoh tersebut, yang melibatkan enam semester. Sewaktu tahun ketiga, kami dikehendaki memilih kelas yang berkaitan dengan kemahiran; contohnya seperti memasak, berenang, automotif, kaunseling, dan sebagainya. Saya telah memilih untuk mendalami ilmu bermain gamelan melalui kelas yang disediakan.

Program skill gamelan di UIA dibahagikan kepada dua semester, iaitu Gamelan Melayu dan Gamelan Jawa. Saya telah bermain Saron Demong semasa belajar Gamelan Melayu, manakala ditugaskan bermain Gong untuk Gamelan Jawa. Seronok memang seronok. Cuma bermain gong kali ini, menuntut saya untuk menjaga tempo dengan teratur. Nampak senang, tetapi kalau terleka sikit, memang habislah lari gongnya.

Minggu lepas, saya baru selesai ujian subjek ini. Lega juga rasanya. Kini telah selesai semua subjek ko-kurikulum. Antara lagu yang telah diuji adalah Lancaran Bendrong, Sigromangsah, dan juga Bubaran Udan Mas. Selesai ujian, lantas kami telah bergambar kenang-kenangan bersama jurulatih kami, Pak Djamal. Di sini ada beberapa gambar, buat tatapan pembaca sekalian.
Italic



0 komentar:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Tapak Iklan