Subscribe

02 Oktober 2009

Final Destination 4


Baru-baru ini, saya berkesempatan menonton filem sequel ke-4 daripada siri Final Destination. Sebelum ini, saya pernah menonton Final Destination 1 & Final Destination 2, tetapi sekadar di layar kaca sahaja. Kesannya tentulah begitu berbeza.


Filem ini masih menggunakan ramuan yang sama : Kematian. Sadis sungguh apabila terkenangkan bahawa unsur kematian juga boleh digunakan sabagai bahan hiburan zaman sekarang. Kematian yang ditonjolkan di dalam filem ini seumpama membayangkan bahawa tuhan itu teramat kejam, sedangkan kenyataannya adalah sebaliknya.


Kalau filem pertama bertitik-tolak daripada letupan kapal terbang, filem kedua tentang kemalangan jalan raya, manakala filem ketiga mengenai insiden roller-coaster, edisi keempat filem ini pula adalah mengenai sebuah kemalangan di sebuah litar lumba kereta. Plot dan inti cerita masih lagi sama, apabila watak utama akan mendapat bayangan mengenai peristiwa hitam yang bakal berlaku dan secara tiba-tiba menjadi histeria lantas pergi menyelamatkan dirinya dan rakan-rakan.


Kalau anda pernah menonton prequelnya, pastilah anda dapat meneka apa yang terjadi. Dalam filem ini, nantikan sahaja detik-detik kematian semua watak yang terlibat. Semuanya akan mati dalam keadaan tragis, cuma menunggu masa dan ketika sahaja. Rasanya itulah formula yang menarik penonton untuk datang ke pawagam. Semua berdebar-debar untuk mengetahui bagaimana watak-watak tersebut akan mati.


Pelik, tetapi benar. Semasa saya menonton filem tersebut, ramai yang menjerit dan menutup muka apabila berlaku adegan-adegan yang mengerikan. Bukan mereka tidak tahu, tetapi masih tetap menonton filem berkenaan. Filem seperti ini sangat grafik sifatnya. Jika anda mahu menonton filem seperti ini, pastikan anda seorang yang kuat semangat. Jika tidak, bayangan kematian akan sentiasa diulang tayang berulang-ulang kali dalam minda anda beberapa hari selepas menyaksikan filem tersebut.


Semoga pengkarya filem tempatan tidaklah membikin filem berupa sedemikian. Terbitkanlah filem yang boleh mengingatkan kita kepada kematian, dan dalam masa yang sama mengajak penonton untuk bertaubat ke jalan tuhan. Apa-pun, kita ambillah yang jernih, buang yang keruh.

0 komentar:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Tapak Iklan