Subscribe

20 Mei 2009

Semarak Seni Budaya Di Kampus

Semalam saya telah menghadiri mesyuarat Unit Kebudayaan dan Kesenian UIAM di antara Pegawai Kebudayaan, Kak Liza dari Student Development Division dan para mainboard kelab-kelab naungannya serta ahli-ahli. Terdapat 12 kelab yang bernaung di bawah payung unit tersebut. Antaranya Gamelan, Cak Lempung, Angklung, Teater, dan juga kelab yang saya terajui - Kelab Puisi UIAM.

Antara inti pati utama yang dibincangkan semalam adalah kerisauan pihak unit kebudayaan akan kurangnya semarak seni dan budaya di kampus UIAM sekarang ini, meski pun ada begitu banyak kelab kebudayaan di UIAM. Kerisauan ini terzahir kerana kebanyakkan kelab kebudayaan dikatakan lebih banyak membuat program syok sendiri dan tidak begitu menyumbang kepada memasyarakatkan seni di kalangan warga kampus.

Bagi saya, ada betulnya bahawa kegiatan kebudayaan di UIAM sekarang begitu banyak tertumpu kepada persembahan-persembahan kebudayaan sahaja. Kak Liza juga menambah bahawa kalau kita hanya sibuk membuat show-show sahaja, kita tidak akan menambah apa-apa kemahiran lain lagi yang diperlukan sebagai seorang Mahasiswa. Kemahiran-kemahiran seperti kepimpinan, pengurusan, dan disiplin adalah sangat penting dan perkara inilah yang harus dipelajari oleh setiap ahli kelab, bukan sekadar hanya sekadar suka-suka bermain alat muzik tidak sudah-sudah.

Saya juga telah mencelah, dan menyatakan pendapat saya, bahawa antara sebab berlakunya masalah baik dari segi pengurusan dan pengendalian program dalam Unit Kebudayaan ini, adalah betapa kurangnya kesedaran akan asas perjuangan mereka. Masih ramai lagi yang melihat Seni dan Budaya ini sebagai suatu perkara yang amat lekeh dan tidak mampu menjana perkembangan dan kemajuan negara. Malah, antara anak-anak seni pun masih ramai yang hanya ingin bersuka ria dan berpesta-pestaan dengan mengikuti kegiatan kesenian, tanpa mereka sedar bahawa seni lebih daripada itu.

Kita harus menanam dan menyedarkan masyarakat terutamanya sekali warga kampus bahawa seni budaya itu adalah bukan kerja main-main, ada intelektual dan pemikiran di dalamnya. Malah ia juga boleh menjadi satu cara untuk kita menjalankan dakwah, kerana betapa seni itu amat dekat dengan jiwa manusia.

Hanya dengan memahami seni dan budaya dalam erti kata yang sebenarnyalah, baharu pengurusan kelab-kelab ini akan lebih terarah dan fokus dalam menjalankan tanggungjawab dan perjuangan masing-masing. Bagi saya, passion ataupun minat dan semangat itu adalah yang paling utama. Kalau semangat itu ada, nescaya meski pun apa dugaan yang mendatang, kegiatan seni dan budaya akan terus bersemarak di bumi UIAM.

1 komentar:

D'Rimba berkata...

Cepatla buat aktiviti seni budaya itu di UIA. Tak sabar hendak membantu......Di UNIKL insyaAllah akan datang akan diusahakan.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Tapak Iklan