Subscribe

27 Mei 2009

Mahkamah Syariah Kuala Lumpur

Memandangkan terdapat sedikit kelapangan pada hari ini, saya dan teman attachment saya, Najlaa telah meminta izin daripada penyelia saya untuk ke Mahkamah Syariah Kuala Lumpur bagi mengadakan suatu lawatan sambil belajar. Sepanjang saya menjadi mahasiswa perundangan, saya hanya pernah berkesempatan ke mahkamah sivil sahaja, dan tidak pernah ke mahkamah syariah.

Asalnya, memang tidak tahu di mana lokasi yang tepat, tetapi mujur telah diberitahu oleh Kak Liza bahawa Mahkamah Syariah KL terletak berhampiran dengan Bangunan Stesen Keretapi KTM. Tambahan pula, saya mengetahui bahawa destinasi kami letaknya berhampiran KL Sentral walaupun sedikit ingat-ingat lupa.

Tidak susah untuk mencari lokasi bangunan ini. Setibanya di sana, saya melihat sebuah bangunan yang begitu klasik rekaannya, gah berdiri. Namun, berbeza dengan Kompleks Mahkamah KL, bangunan ini saya lihat agak usang.

Kami memasuki bangunan tersebut, dan mendapat beberapa orang peguam syarie yang sedang berlegar di kawasan mahkamah. Saya dapati ada suasana yang cukup tenang sekali. Saya dan Najlaa mula mencari-cari bilik mahkamah yang sedang bersidang. Kami memasuki Bilik Bicara Mahkamah Rendah 3. Di dalamnya, saya dapati 9 orang sedang berdiri menghadap hakim untuk mendengar pertuduhan masing-masing.

Ada kes pernikahan tanpa kebenaran di luar negara, khalwat, dan juga nafkah. Saya mendengar khusyuk. Menarik juga perbicaraan di Mahkamah Syariah ini. Berbeza dengan kes sivil, yang kadangkala begitu rumit faktanya, kes di Mahkamah Syariah lebih dekat dengan diri saya.

Saya telah terserempak dengan beberapa orang teman dari UIAM yang juga sedang membuat program attachment di sana. Sempat berkongsi pengalaman masing-masing. Saya mendapat tahu bahawa mereka sebenarnya dari Jabatan Kehakiman Syariah Malaysia, tetapi telah ditempatkan di Mahkamah Syariah untuk beberapa minggu. Setiap minggu mereka akan ditempatkan di jabatan yang berbeza. Saya juga bertuah kerana teman saya telah sudi menunjukkan saya kamar hakim syariah, walaupun tidak dapat bertemu dengan hakimnya sendiri.

Keseluruhannya, pengalaman di mahkamah sebetulnya sangat berbeza dengan membuat attachment di firma guaman. Lebih-lebih lagi di mahkamah syariah, saya terasa-rasa aura ketenangan itu, mungkin sesuai dengan status sebagai penegak undang-undang syariah. Terfikir pula, ingin juga menjadi seorang peguam syarie. Semoga impian in terlaksana jua satu hari nanti.

0 komentar:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Tapak Iklan